Arbetsgivarnas krav för att ansöka om arbetstillstånd

Det är inte alltid lätt att vara arbetsgivare när kunnigt folk saknas. Ibland behövs extra hjälp utifrån EU. Vad behöver du tänka på angående arbetstillstånd?

Hur vet man egentligen vad man ska tänka på? Var börjar man? Ingen fara. När du kontaktar en expert på området så finns lösningarna uppradade framför dig. Du behöver bara fokusera på att uppfylla kraven, så sköter experterna själva ansökandet. Tänk dig en handläggningstid på 1 månad. Vanligtvis kan det ta mellan 4 till 12 månader att ansöka om arbetstillstånd när du behöver arbetskraft från utanför EU.

Med experterna går det fort. Så vad behöver du veta innan du funderar på att ansöka om arbetstillstånd för de som du önskar anställa? Ett krav är faktiskt att du ska ha annonserat om tjänsten i Sverige under minst 10 dagar, med svenska arbetsvillkor. Vad mer behöver du som arbetsgivare ha gjort?

Arbetstillstånd och möjlighet för lön

Migrationsverket försöker verkligen att ge en rättvis anställning för alla anställda. Det innebär att den som kommer från utanför EU/EES/Schweiz också har rätt till att få sin utlovade lön. Med andra ord så kan du som arbetsgivare behöva bevisa att du verkligen har möjligheten att betala lön för den anställde för minst 3 månader framöver.

För den som ska byta från studier till att jobba gäller andra krav. Men du behöver inte oroa dig för något av det här, så länge du har en expert på arbetstillstånd i ryggen. Då kommer du att kunna ställa alla frågor, samt få extra råd om vad mer som kan behövas.

17 May 2023